Sidor

tisdag 30 april 2013

Äpple- och kardemumma granola

I helgen hade vi det så slappt och skönt att jag hann med att göra en granola. Det brukar bli lite hipp som happ av vad jag har hemma men till äpple- och kardemumma granolan utgår jag från nedanstående;

10 dl havregryn
3 dl rågflingor
2dl pumpakärnor
2 dl grovt hackade pekannötter (en påse ungefär)
1 msk nystött kardemumma
2 dl äppeljuice
0,5 dl smält kokosolja
1 dl torkade äppelbitar
1 dl russin
1 dl flagad mandel

Värm ugnen till 120 grader.  Klä två ugnsplåtar med bakplåtspapper. Blanda ihop havregryn, rågflingor, pumpakärnor, pekannötter, kardemumma med äppeljuicen och den smälta kokosoljan. Fördela blandningen på plåtarna och rosta i ugnen i totalt en timme. Rör om granolan var 15e minut och byt plats på plåtarna efter halva tiden. Låt svalna och tillsätt sedan de torkade äppelbitarna, russinen och den flagade mandeln. Riktigt supergott!
 
Utöver grundingredienserna ovan kan det ibland hamna lite solrosfrön, linfrön, havre- eller vetekli i ugnsröran och på slutet kan gärna lite kokos slinka med också men det beror helt och hållet på vad som finns hemma i skafferiet och vad jag känner för.

Inte ett dugg paleo så just nu får jag se på medan resten av familjen äter den med stor aptit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar