Sidor

torsdag 11 april 2013

30 dagars strikt paleokost som vegetarian

Måndagen den 15e april kommer jag att köra igång med en strikt paleokost under 30 dagar. Jag kommer att utesluta alla mejeriprodukter, baljväxter, spannmål, socker och sötningsmedel i alla dess former, alkohol och sojaprodukter. Siktar på tre mål mat om dagen och två lite mindre mellanmål. Som vegetarian kommer det bli lite klurigare med paleokost än som allätare, en lite extra krydda till dessa trettio dagars utmaning, vilken tur att jag älskar ägg.

För att lyckas med det hela tänker jag planera, planera och planera det hela noggrant. Matlistor, reservmat, mellanmål och nödfallsmat. Att utesluta alkohol kommer inte vara några större problem även om ett glas rött kan vara himmelskt. Då jag varken röker eller snusar går den biten galant. Mitt riskområde kommer att vara saknaden efter kesella med müsli, kikärter och andra baljväxter.


Under mina 30 dagar med strikt paleo kommer min kost att innehålla följande;
Ägg, grönsaker i nästan alla färger och former(undantaget majs och potatis), svamp, vildris, ett par frukter om dagen, nötter med måtta(undantaget jordnötter), kokosolja, kokosmjölk, eventuellt ghee om jag ids göra det, samt härligt många kryddor och örter. Trots att gröna ärter och sockerärter egentligen är baljväxter kommer dessa vara ok och räknas under kategorin grönsaker.

Min inspiration och "reglerna" till det hela har jag hämtat från Whole30, Paleo Lifestyle, Primal Life och andra spännande bloggare som jag inte kommer ihåg just nu.



Jag kommer inte att äta färdiglagad mat eller halvfabrikat, inga mejeriprodukter, inga baljväxter, endast vildris men inget annat ris, inte pasta eller bröd, absolut inget som innehåller soja i någon form varken sojabönor, tofu eller sojamjölk.



Wish me luck!


dethärkommerattgåfintdethärkommerattgåfintdethärkommerattgåfintdethärkommerattgåfint intalade hon sig själv...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar