Sidor

fredag 10 januari 2014

Carrot Coconut Salad - smakrik morotssallad

Jag älskar kokböcker, har massor av dem, bläddrar gärna för inspiration och tar recept därifrån till veckornas matplanering. Food for thought : en matnyttig livsstilsbok av Ulrika Holm (ni vet, från Blueberry Lifestyle) har massor med vacka bilder och goda recept. Nackdelen med boken är att många recept har sötning i sig, i mitt tycke, onödigt mycket sötning. Men bara för att det står agavesirap/honung/annat sött i receptet behöver jag ju inte sätta det i just min mat.

För någon dag sen provade jag göra en morotssallad, såklart lite ändringar från originalreceptet men inte så fasligt många. Resultatet blev en supergod och enkel sallad som till och med de kräsna barnen åt massor av.

Carrot Coconut Salad (smakrik morotssallad Johannas version)
4 stora morötter
4 msk kokosflingor
4 msk solrosfrön
2 msk russin (receptet säger gula men jag tog vanliga, funkar lika bra)
1 lime
1 citron
salt & peppar

Riv morötterna, blanda med kokosflingor, solrosfrön och russin. Pressa över lime- och citronsaft, salta och peppra efter smak. Mums!

(Originalreceptet hade 1 lime med skal och zest, ingen citron, 2 tsk agave eller Sweet Freedom och 3 msk rapsolja.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar