Sidor

onsdag 15 januari 2014

100 dagars satsning?

Följande klurade jag på för några dagar sen; "Mina dagar, 100 dagar tillägnade bara mig och min kropps välmående. I etthundra dagar framöver kommer jag att ägna mig åt att få min kropp att må så bra som den bara kan utan att samtidigt kompromissa med sinnet, det sociala eller min allmänna hälsa." Syftet med de 100 dagarna skulle vara att skapa en hållbar livsstil där hela jag mår bra, både till kropp och knopp, och där jag trivs med mig själv.

Hur tänkte jag dela in i kost och träning enligt nedan:

Kost:
Inget köpesfika eller köpesgodis (såvida det inte är helt rena produkter, inga tillsatser eller konstigheter i alls).
3 obrydda* måltider/vecka (exempel på obrydd* måltid är 1 glas vin, nötter, mjölmat, fika, hemmagjort gotte osv)
Efterrätt på lördagar (mums, min favoritdel i denna satsning)
Bra mat med "ren" innehållsförteckning (inget skräp, tillsatser osv i maten, en paprika är en paprika liksom).
Tänka på proteinet i maten för mättnad och för styrka.

Träning:
Jag har ju mina träningsmål för 2014 och tänker jobba på att uppfylla dem men träning ska ju vara roligt (såklart att om man tillbringar flera timmar i veckan tränandes vill jag ju att det ska vara roligt, inte roligt lika med ingen träning) och därför krävs omväxling. Tänkte mig något i stil med
Krav Maga 2ggr/vecka
CrossFit 1ggr/vecka
Gymstyrka 1-2ggr/vecka
Springa 1-2 ggr/vecka (intervaller inomhus nu och längre sträckor sen när det blir ljusare ute)
Yoga lite när jag känner för det. Så otroligt smidigt att bara slänga fram mattan hemma på kvällen och välja det pass jag känner för från Yogobe.


Men det kändes inte riktigt rätt att sätta av 100 dagar, magkänslan sa emot och efter lite klurande på varför kom jag på det ganska så självklara svaret: Jag vill att det ska vara min livsstil och hoppas på att få leva mer än 100 dagar framöver! Så jag struntar i 100 dagars satsningen och bara gör´t! Både kosten och träningen ovan är som jag vill leva så då gör jag det. Att äta så "rent" som möjligt mår jag bra av men med rum för det sociala, utan förbud men inget överätande eller annat som inte är bra för ofta. Träningen, ja den gör jag ju för att det är roligt och för att må bra, den bara flyter på och jag har ju fortfarande mina träningsmål att kämpa för och när de är uppfyllda eller om jag ändrar mig så får det bli annat fokus men nu är nu.


*obrydd: här tänkte jag först använda ordet fri men då kändes det som om de andra måltiderna skulle vara kontrollerade, låsta, stränga, torftiga osv så därav ordet obrydd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar