Sidor

måndag 6 maj 2013

Yoga med Malin

Medan resten av familjen kikade på hockey i helgen läste jag bok. Yoga med Malin av Malin Berghagen. En vacker bok, vacker både i design och innehåll.



Boken innehåller en personlig första del där Malin beskriver sin resa mot och inom yogan. Hon skriver på ett sätt som känns öppet och ärligt, utelämnande utan att vara för privat eller för detaljerat. Därefter går hon in på själva yogan och vi får en lättförståelig beskrivning av vad yoga egentligen är. Hon tar upp Yoga Sutras av Patanjali och för första gången förstår jag äntligen de där konstiga orden som jag har hört förut men inte riktigt helt och fullt förstått betydelsen av. Yoga är verkligen ett helhetstänk, ett sätt att leva och i Yoga Sutra finns riktlinjer att leva efter.  

  • Yama, som enligt Yoga med Malin är flera delar; du ska inte skada någon annan, du ska vara ärlig, du ska inte stjäla, återhållsamhet i handling, du ska inte vara girig.
  • Niyama, även denna indelad i flera delar; renhet, tillfredsställelse med vad vi har och inte har, avhållsamhet (med till exempel sömn, mat och träning), studier och ödmjukhet inför en högre intelligens
  • Asana – position
  • Pranayama – andningskontroll
  • Pratyahara – kontroll av sinnena
  • Dharana – koncentration
  • Dhyana – meditation
  • Samadhi – sammansmältning, här och nu, ett med mig själv och det som är.

Malin går igenom solhälsningarna och skriver om hur hon får in yogan i sin vardag och vilken slags yoga som kan fungera när. En härlig och vacker bok som berör.


Efter att ha njutit mig igenom boken är jag väldigt sugen börja yoga lite mer regelbundet, får klura lite på vad jag vill ha ut av yogan och sen sätta igång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar