Sidor

torsdag 13 februari 2014

Söt hallontårta

I min familj har vi två födelsedagar, min och en för resten av familjen*. Skönt eftersom jag är usel på att komma ihåg födelsedagar, namnsdagar och andra bemärkelsedagar. Känns som julafton igen med förväntan som ligger i luften och alla paket. Till gårdags kvällens firande bakade jag en hallontårta. Botten fastnade i bakplåtspappret och den blev inte så snygg men vansinnigt god!

Söt hallontårta
ca 10-12 bitar

Sockerkaksbotten:
100g smör
1 ½ dl socker
5 äggulor
4 msk mjölj
2 dl mjöl
2 tsk bakpulver

Marängbotten:
5 äggvitor
2 ½dl socker
1-2dl grovhackade pistagenötter

Fyllning:
5 dl vispgrädde
1 tsk vaniljpulver
1 - 1 ½ dl lemoncurd
500 g hallon

Så här gör du:
Sätt ugnen på 150 grader. Lägg bakplåtspapper i form med måtten 30*40 cm och smöra pappret (viktigt! jag hoppade detta och allt fastnade på pappret).
Sockerkaksbotten: Vispa smör och socker poröst. Vispa ner äggulorna och mjölk. Blanda i mjöl och bakpulver och vispa till en jämn smet. Bred ut smeten i formen.
Marängbotten: Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Tillsätt sockret och vispa järnet tills smeten klarar marängprovet (bunken upp och ner ovanför valfri persons huvud utan att smeten ramlar ur). Vänd ner pistagenötterna och bred alltsammans på sockerkakssmeten.
Grädda i nedre delen av ugnen i 30-40 minuter och låt svalna. Skär i två delar och lägg ena botten på ett riktigt fint fat.
Fyllning: Vispa grädden lagom hård och tillsätt sedan lemoncurd, rör om ordenligt. Bred halva fyllningen på botten och lägg på halva mängden hallon. På med andra botten och resten av fyllningen, toppa fint med hallonen. MUMS!



* japp, så är det. Min sambo och våra två barn (inte tvillingar) fyller år på samma dag, inte så vanligt men heller inte alldeles ovanligt

2 kommentarer: