Sidor

måndag 19 augusti 2013

CrossFit

Efter att ha funderat på det länge, vridit och vänt på det hela, så gjorde jag det äntligen igår; CrossFit.

De två som jag visste tränade CrossFit här i staden är väldigt vältränade, riktiga supermäniskor, "så därför måste naturligtvis alla som tränar CrossFit vara supertränade" lät det i mitt huvud och "hur ska då svaga jag fixa det hela?!". Sen under sommaren har det där med CrossFit lockat mer och mer, gillar att det nästan (?) alltid är någon form av tynglyft i början av varje pass i boxen jag spanat in. Fastnade för kombinationen av tungt och sen bli totalt slut och ha fått använda hela kroppen varje gång.

Samlade mod till mig och bokade in mig på ett introduktionspass med genomgång av 10-talet vanliga övningar och sen en kortare wod (själva träningspasset i CrossFit heter wod= Workout Of the Day). Vi var nio personer och långt ifrån alla var superatleter även om vissa var ordentligt vältränade.

När själva träningspasset drog igång var det fullt fokus på vad jag gjorde, vi skulle räkna hur många gånger vi gjorde varje övning och sen komma ihåg det (gaah, jag som knappt kommer ihåg vad jag åt till frukost) för att varje omgång göra minst lika många som förut.

Introduktionswod

3 rounds of
1 min situp
1 min kb swing
1 min push press
1 min wallball
1 min rest

Totalt 14 minuter och jag var helt slut efteråt. Knäna darrade när jag gick ett par hundra meter till bilen. Jag gjorde ca 20 av varje de två första varven och 23-24 sista varvet. KB 12kg, stång i pushpress 10kg och 4kgs wallball, inga jättevikter någonstans men oj så jobbigt! Fullt fokus i 14 minuter och så roligt!

Redan bokat in mig på ytterligare ett pass och tänkte ha som ambition att köra ett pass en gång i veckan eller varannan vecka beroende på hur livet i övrigt ser ut och hur kroppen känns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar