Sidor

tisdag 3 september 2013

Saftiga chokladbollar

Jaha nähä, då var jag förkyld... Inte roligt och ingen träning alls. Förkylningen gör att jag blir helt slut bara av att cykla fram och tillbaka till jobbet. Vila, vätska, bra mat och sömn i ett par dagar så får jag träna som vanligt nästa vecka istället eller kanske redan i slutet av denna vecka om jag har tur.

Gjorde smaskiga saftiga chokladbollar i söndags, mums! De åts upp på en gång av samtliga i familjen före jag ens kom mig för att ta fram kameran, gott betyg med andra ord.

Saftiga chokladbollar
100 g mjukt smör
1 dl socker
3 dl havregryn
2 msk kakao
2 msk kallt kaffe
1 nypa vaniljpulver
50 g smält mörk god choklad

Häll ner allt utom chokladen i mixern och kör tills det blir en jämn smet. Häll smeten i en bunke och rör ner chokladen. Ställ kallt en stund. Rulla till bollar och dekorera med kokos. Gott! Påminner om Delicatos chokladbollar i smaken men utan all skit* i.

Men, efter att ha ätit diverse sötsaker i helgen, kom jag att tänka på något som en när och kär sa i somras: "Vanligt" fika smakar gott men mest bara socker. Raw food fika smakar mycket, mycket av de ingredienser som fikat innehåller, nötter, lime, choklad, blåbär, hallon osv. Alla smakerna lyfts fram och exploderar i munnen! Jag håller fullständigt med hen, traditionellt fika smakar inte alls lika mycket som raw food fikat. Nästa gång jag ska lyxa till det med fika får det bli en smakexplosion! (Extra bonus är att jag inte brukar bli sockerhög av det och att det är fullproppat med nyttigheter.)


*Den inte så fräscha innehållsförteckningen: Socker, havregryn, vegetabiliskt fett, vatten, kokosflingor, kakaopulver, salt, aromämnen (mocka, vanillin) konserveringsmedel (kaliumsorbat) emulgeringsmedel (vegetabiliskt E471, sojalecitin) färgämne (sockerkulör). Kan innehålla spår av mjölkprotein.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar