Sidor

onsdag 21 augusti 2013

Choklad- och hallonscones

Igår blev det lunchpromenad och kvällsyoga med Yogobe hemma. Helst hade jag föredragit lärarledd yoga utomhus men det fick stryka på foten till förmån för sambons innebandymöte, massor som skulle planeras inför säsongen. Medan det planerades och fikades för fullt i vardagsrummet stängde jag sovrumsdörren, rullade ut min yogamatta och fokuserade på Magnus Ringbergs instruktioner under 30 minuter med fokus på rygg och höfter. Även om jag är stel som en pinne mår jag som en prinsessa efter yoga,  samlar ihop hela mig och bara fokuserar på här och nu och njuter (iallafall efteråt).

Innebandyledarna fick scones, vanliga samt lite kladdiga men ack så goda choklad - och hallonscones.

(10-12 lite mindre scones)
8 dl vetemjöl
1/2 tks salt
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 dl rårörsocker
1 tsk vaniljpulver (min modifiering)
125g kallt smör
1 ägg
2 dl mjölk
100 g god mörk choklad
150g frusna hallon

Blanda samman alla torra ingredienser och nyp ihop med smöret.Vispa ägg och mjölk, hacka chokladen och blanda allt samman. Rör försiktigt ner de frusna hallonen (i receptet står att hallonen  måste vara frusna för annars blir det mest bara sylt av det hela). Grädda i ugnen på 250 grader i 10-12 minuter.



Receptet hämtade jag från Leilas guldkant på vardagen av Leila Lindholm. Leilas guldkant har massor med vackra bilder och onyttiga smarriga recept men detta är det första jag provlagar. Inte riktigt min typ av recept i den (har lånat boken av mamma en stund) men för snabbfika, onyttiga frukostar och lite allmän onyttig lyx är den suverän.
 


Idag, Krav Maga!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar