Sidor

tisdag 17 december 2013

Gamla tant Johanna

Besöket hos naprapaten gick bra. Visserligen babblade han öronen av mig och jag uppfattade ungefär hälften genom smärtdimman men den här gången var det mest om hur viktigt det är att stå upp och inte så mycket om framtida invaliditet...

Att stå upp ger fler fördelar än bara ökad förbränning och viktnedgång (kvällstidningarnas favoritvinkling). Stillasittande ökar risken för bland annat diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar oavsett om du tillbringar en intensiv timme om dagen på gymmet/utomhus/valfri plats i rörelse eller inte. Naprapaten sa det på ett sätt som verkligen fastnade hos mig: "Jämför det med rökning; Du tänker ju inte att om du tar en cigg så kan du springa 2km och sen går det ut på ett. Samma med stillasittande, du kan inte sitta stilla hela dagen och sen springa en runda på kvällen."

På jobbet har jag ett höj- och sänkbart skrivbord och vi på kontoret försöker peppa varandra till att komma ihåg att stå upp åtminstonde en stund då och då. Några har till och med tagit bort stolen helt och hållet och står alltid upp. Ska nog göra det till mitt nyårslöfte, att stå upp, om inte hela dagen så åtminstone 75% av jobbdagen... Jo, vad tusan, det gör jag! Mitt nyårslöfte är att stå upp på jobbet minst 75% av arbetsdagen.

Här, här, och här kan du läsa mer om att stå upp och jobba.


Höften då? Jorå, den knäcktes till men jag känner fortfarande av ryggen så träningen får vila en stund till. Känner mig som en gammal tant med ont i ryggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar